De pumptrack: een uitje voor het hele gezin

12 september 2024, 09:00
Met 3.000 vierkante meter is de pumptrack in Ridderkerk één van de grootste van Nederland.

De drie vrienden Sebastiaan Heijman, Remko Blouw en Elwin Gravestein hadden een wens: een pumptrack in Ridderkerk. Die wens gaat in vervulling, want op woensdag 25 september wordt de baan officieel geopend.

Een pumptrack is een soort kruising tussen een BMX-baan en een skatepark: een aaneengesloten parcours met bulten en kombochten, die elkaar ritmisch opvolgen. Het is geschikt voor crossfietsen (BMX), mountainbikes, stuntstepjes, loopfietsen, skates, longboards en skateboards. Om ook in Ridderkerk een pumptrack te krijgen, zette Sebastiaan een eerste stap in januari 2021. Hij mailde alle collegeleden van de gemeente Ridderkerk. In die mail legde hij uit wat een pumptrack is en deelde hij een petitie. Het balletje ging rollen en zo’n drieënhalf jaar later, op woensdag 25 september, wordt de pumptrack officieel geopend.

De vrienden hebben alle drie kinderen die graag sporten of spelen op een pumptrack. Beide zonen van Sebastiaan en Elwin doen aan BMX. Ze zochten een plek waar ze tijdens de winterstop en buiten de trainingen konden blijven trainen. “De dichtstbijzijnde pumptrack was toen in Roosendaal. Tegenwoordig hebben Schiedam en Rotterdam ook een pumptrack”, zegt hij.

Met de petitie verzamelden de mannen ruim 800 handtekeningen. Genoeg voor de gemeenteraad om ermee aan de slag te gaan. Samen met wethouder Henk van Os gingen zij op zoek naar een geschikte locatie. Het recreatiegebied langs de Noord dichtbij de Schans bleek perfect. Via een aanbesteding werd Velosolutions gekozen om de baan te ontwerpen en aan te leggen. Geïnteresseerden mochten meedenken met het ontwerp. “Tijdens de inloopavond deelden voor ons onbekende skaters en BMX’ers hun enthousiaste ideeën. Die hebben we meegenomen in het definitieve ontwerp”, zegt Remko.

Centrale locatie

Deze zomer startte de aanleg en binnen vier weken was de pumptrack van zo’n 3.000 vierkante meter en zo’n 270 meter aan totale lengte klaar. Het is één van de grootste banen van Nederland. De mannen zijn erg blij met het eindresultaat. “De pumptrack bestaat uit vijf gedeeltes: een toegangspad met skills area, mini pumptrack, grote pumptrack, jumpline en Velo features [kenmerken, red.] zoals de wallride en rainbowrails. De jumpline is het meest favoriet”, zegt Sebastiaan. Ook aan rolstoelgebruikers is gedacht. Het heuvelachtige toegangspad en de mini pumptrack zijn geschikt voor rolstoelen.

“De pumptrack ligt centraal in Ridderkerk”

De vrienden zijn heel blij met de ligging van de pumptrack. “Het ligt centraal. Het fietspad langs de baan wordt straks aangesloten op de fietssnelweg”, zegt Remko. Uniek is dat de gebruikers straks een app kunnen downloaden waarmee ze hun tijd kunnen bijhouden. “Wie het snelste is; een leuk wedstrijdelement met vrienden. Voor de gemeente is het interessant om te zien hoe vaak en wanneer de baan gebruikt wordt en wanneer er onderhoud nodig is”, zegt Remko. Hij gelooft dat de pumptrack een echte attractie gaat worden. “Op de baan wordt het druk, maar ik denk dat het naast de baan nog drukker wordt. Het is leuk om naar te kijken. Het wordt echt een uitje voor het hele gezin. Jong én oud vermaakt zich, op of naast de baan.”