Concept nieuw veiligheidsbeleid gereed

12 september 2024, 09:00

Er is een nieuwe stap gezet in het opstellen van het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid. Na de startnotitie van december 2023, het participatietraject in maart en april dit jaar en het bespreken van de belangrijkste prioriteiten voor het nieuwe beleid in juni, ligt er nu een concept veiligheidsbeleid.

In het nieuwe veiligheidsbeleid worden de uitdagingen geschetst die er rondom veiligheid in Ridderkerk spelen en worden er afspraken gemaakt hoe deze gezamenlijk beet te pakken. De prioriteiten van het nieuwe beleid zijn: ondermijning, sociale kwaliteit, zorg en veiligheid en high impact crimes.

Burgemeester Marco Oosterwijk: “Samen maken we Ridderkerk veiliger. Het is daarom belangrijk dat het beleid straks door iedereen goed gedragen wordt. We halen in oktober daarom graag nog een keer op of het opgestelde beleid alle punten bevat die de commissie belangrijk vindt.”

Het concept veiligheidsbeleid wordt besproken in de Commissie Samen leven van 3 oktober. Op 12 december neemt de gemeenteraad een definitief besluit. Het nieuwe veiligheidsbeleid gaat in per januari 2025 en geldt voor een periode van vier jaar.