Airco: geen luxe meer, maar gewoonte

30 mei 2024, 07:06
Eigenaren Johanna (l) en John (r) Verhagen van Aircosuper met hun dochter Denise.

De kleine buurtwinkel waar de wijk samenkomt en grote, markante bedrijven. Starters met een creatief idee en ondernemers die onvermoeibaar doorzetten. Stuk voor stuk verrijken zij Ridderkerk met hun passie, ambacht en ondernemerszin. Zij geven Ridderkerk ‘smoel’. Hier leest u hun verhaal.

Echte Ridderkerkers herkennen de muurschildering bij de ingang van Aircosuper uit duizenden. Eigenaren John en Johanna Verhagen hebben het oude gemeentehuis en de Kerksteeg op de muur laten schilderen. “We zijn een echt Ridderkerks familiebedrijf, met een Rotterdamse mentaliteit. Niet lullen, maar poetsen”, zegt John.

Ooit was John installatiemonteur in loondienst. In 2004 begon hij voor zichzelf, vanuit huis en onder de naam Vmo. Het bedrijf heet inmiddels Aircosuper Klimaattechniek, maar levert en monteert nog altijd airco’s bij mensen thuis en op kantoren. “Ons werkgebied ligt in een straal van veertig kilometer rondom Ridderkerk. Zo kunnen we snel ter plaatse zijn als er service nodig is. Ook leveren we ventilatie- en luchttechnische installaties aan horecazaken.”

Gouden rechterhanden

De zaken liepen goed, dus kwam Johanna, Johns vrouw, in 2007 bij het bedrijf werken. Ze gaf haar schoonheidssalon ervoor op. “Met pijn in het hart. Ik ben een vakidioot en vond het heerlijk om met mijn schoonheidssalon een uurtje ontspanning aan mijn klanten te bieden”, zegt ze. Met de komst van Johanna veranderde de naam Vmo naar Aircosuper. “Omdat John super is in zijn vak. Hij is een vakman met twee gouden rechterhanden”, zegt ze vol lof. Naast de diensten van John opende Johanna een webshop, waar mensen aircotoebehoren kunnen kopen. Denk aan kabelgootjes, leidingsetjes en muurbeugels. Ook laat het stel een eigen omkasting maken. “Het is een trend om de buitenunit van de airco te verbergen. We hebben daarom een ontwerp gemaakt dat over de meeste soorten airco’s heen past.” Over trends gesproken: het stel ziet dat het hebben van één of meerdere airco’s tegenwoordig een gewoonte is. “Vroeger was het een luxe. In deze tijd werken mensen vaker thuis en willen ze hun kamer verwarmen of koelen. Door de hoge gasprijzen is dat goedkoper met een airco. Helemaal als je zonnepanelen op het dak hebt liggen.”

Doordat Aircosuper uit zijn jasje groeide, is het bedrijf drie keer verhuisd en nu te vinden aan de Valkeniersstraat. Daar is er genoeg ruimte voor een showroom, de opslag van materialen en kantoorplekken. Inmiddels werken er zeven mensen, onder wie dochter Denise. John en Johanna zoeken meer collega’s. “Veel mensen willen een airco, dus de markt groeit. We zijn hard op zoek naar nieuwe airco-/installatiemonteurs.”

De klant is koning bij Aircosuper. Wie een airco bij hen koopt, weet dat alles geregeld wordt. “Van het advies tot aan de eindinstallatie. We ruimen alle verpakkingen netjes op en nemen alle tijd voor uitleg en vragen. We hebben een klein team en staan daardoor direct in contact met de klant. Mensen zijn tevreden. En dat merken we, want vaak volgt erna de hele familie voor het plaatsen van een airco-installatie.”

Kijk op aircosuper.nl voor meer informatie. Heeft u als ondernemer vragen aan de gemeente? Neem dan contact op met de bedrijfscontactfunctionarissen.