Actualisatie Omgevingsvisie

29 augustus 2024, 09:00
Wethouder Kees van der Duijn Schouten heeft het onderwerp Omgevingswet (ruimtelijke ontwikkelingen) in zijn portefeuille.

De Omgevingsvisie uit 2017 wordt vernieuwd. We vragen verantwoordelijk wethouder Kees van der Duijn Schouten wat dat precies inhoudt en hoe u kunt meedenken.

1. Waarom wordt de Omgevingsvisie vernieuwd?
    “Laat ik eerst vertellen wat een Omgevingsvisie inhoudt. Dat is een compleet en op de toekomst gericht plan van onze gemeente over de leefomgeving. In 2017 hebben we de Omgevingsvisie opgesteld voor Ridderkerk. Sinds 2017 is er nieuw beleid gekomen en zijn er nieuwe ontwikkelingen. Met de vernieuwing van de visie sluiten we hierop aan. Uiteraard blijven de kernwaarden ‘Sterke wijken – Goed verbonden’, ‘Groenblauwe oase’ en ‘Kloppend hart’ nog steeds van toepassing.
    De ambities zijn hoog in Ridderkerk en we willen dat de aangepaste visie ervoor zorgt dat diverse activiteiten elkaar niet in de weg zitten. En, dat we niet steeds opnieuw hoeven te bedenken of ergens iets wel of niet mag worden uitgevoerd. De Omgevingsvisie zorgt dus voor duidelijkheid voor iedereen.”
  2. Op welke onderdelen wordt de visie aangepast?
    “We kijken naar de ontwikkelingen en vullen de ‘witte vlekken’ in de Omgevingsvisie in. Dit gaat over een visie op ons buitengebied, een aanpak voor bouwhoogten en keuzes die we moeten maken in al vastgesteld beleid. Door de beperkte ruimte kunnen verschillende ambities soms botsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan groen en parkeren, wonen en werken of groen en wonen. Deze keuzes bespreken we graag met inwoners en ondernemers.”
  3. Waarover kunnen mensen meedenken en waarom is dit belangrijk?
    “We hebben beperkte fysieke ruimte in Ridderkerk en veel opgaven. Wij willen graag weten wat Ridderkerkers belangrijk vinden en welke keuzes zij vinden dat er gemaakt moeten worden als het beleid niet met elkaar in lijn is. Participatie zorgt voor een beter en breder gedragen plan. Op 3 september organiseren we een bijeenkomst in het gemeentehuis om samen te praten over de toekomst van Ridderkerk. Later dit jaar volgen meer bijeenkomsten en ook de mogelijkheid om online mee te denken. In de nieuwe Omgevingsvisie dienen ook de resultaten van een OER-procedure te zijn verwerkt. Dit is een Omgevings Effect Rapportage. Het is namelijk belangrijk om te zien wat het effect op de omgeving (onder andere milieu) is van verschillende keuzes in ons beleid. Deze procedure doorlopen we daarom ook, inclusief participatie. De vernieuwing van de visie doen we graag met elkaar.”
  4. Wat is het onderwerp tijdens de bijeenkomst op 3 september?
    “Op 3 september leggen we twee extreme toekomstscenario’s voor Ridderkerk voor. Dit is om het gesprek te voeren, niet om daadwerkelijk een van de twee scenario’s te kiezen. Bezoekers kunnen tijdens de bijeenkomst ook reageren op stellingen, zoals ‘Ridderkerk moet dorps blijven’ of we ‘gaan inzetten op het aantrekken van bedrijven’. Overigens is participeren op al vastgesteld beleid niet mogelijk, omdat daarover al is meegedacht.”
  5. Wat gebeurt er met de resultaten?
    “De uitkomsten van de gesprekken nemen we mee in de nieuwe Omgevingsvisie. Later dit najaar organiseren we nog een bijeenkomst om de resultaten te laten zien. Ook de resultaten van de vragenlijst over wonen zijn dan bekend. Deze worden onderdeel van de vernieuwde visie. De vragenlijst is meer dan duizend keer ingevuld, inclusief suggesties van inwoners over waar, hoe en voor wie we het beste kunnen bouwen.”

De inloopbijeenkomst vindt plaats op 3 september van 18.00 tot 21.00 uur in de Hofzaal in het gemeentehuis, Koningsplein 1. Komt u ook?

Kijk op pagina Actualisatie Omgevingsvisie voor meer informatie en de planning.