Aandacht bij Rijk voor financiële uitdagingen

26 september 2024, 09:00
Burgemeester Marco Oosterwijk in gesprek met VVD Eerstekamerlid Cees van de Sanden tijdens het evenement Laat ons niet in de st(r)eek!

De gemeente Ridderkerk vraagt aandacht bij het Rijk voor de voorgenomen bezuinigen op de bijdrage aan gemeenten.

Burgemeester Marco Oosterwijk was de woensdag na Prinsjesdag in Den Haag op het evenement Laat ons niet in de st(r)eek!, georganiseerd door het netwerk van middelgrote gemeenten, de M50.

Samen met andere vertegenwoordigers van M50-gemeenten vroeg burgemeester Oosterwijk aandacht voor de aankomende bezuinigingen. “Bij de presentatie van de Ridderkerkse begroting hebben we al gezegd: ‘Er liggen voor Ridderkerk, net als veel andere gemeenten in Nederland, financiële uitdagingen in het verschiet. De financiële bijdrage vanuit het Rijk die de gemeenten jaarlijks ontvangt, valt vanaf 2026 een fors stuk lager uit dan eerst. Het is daarom nodig en nuttig om met elkaar aan het Rijk duidelijk te maken: die bezuinigingen hebben echt effect op onze inwoners.”

In september hield ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de actie Je gemeente doet er alles aan, mede ondersteund door Ridderkerk. Met deze actie willen we laten zien hoe belangrijk het werk van gemeenten is en dat dit door voorgenomen bezuinigen onder druk staat. De boodschap was helder: wij willen niet dat de kwaliteit van leven in onze gemeenschappen wordt uitgehold.