Start bouw Integraal Kind Centrum (IKC) De Noord

16 mei 2024, 09:10
Leden van de kinderraad en kinderburgemeester Maya van den Ham begroeven afgelopen maandag een tijdcapsule.

Met het ingraven van een tijdcapsule startte afgelopen maandagochtend officieel de nieuwbouw van IKC De Noord aan de Bildijkerlaan.

Dit deden leden van de kinderraad van de school met kinderburgemeester en leerling van De Noord Maya van den Ham en wethouder Fleur Stip. De capsule bevat herinneringen aan het afgelopen schooljaar, maar ook voorspellingen over het basisonderwijs. Staan er dan robots voor de klas? En hoe zien de lokalen eruit? Dat zal blijken als de tijdcapsule over enkele decennia wordt opgegraven.

In de middag werd de start van de nieuwbouw gevierd met wethouder Stip en onder andere medewerkers van De Noord, Yes! Kinderopvang, de bouwkundig aannemer en installateur. Het nieuwe gebouw wordt het tweede kwartaal van 2025 opgeleverd Tot die tijd wordt lesgegeven aan de P.C. Hooftstraat en in Trefpunt Oost.

Het dak van het nieuwe gebouw wordt deels bedekt met zonnepanelen en sedum (plantjes). Daarnaast is er bij de speelplaatsen veel aandacht voor natuur. Ook komt er een warmtepomp in het nieuwe gebouw.
Wethouder Fleur Stip: “Goed onderwijs in goede gebouwen is onmisbaar voor de vorming en ontwikkeling van onze jeugd. Nu hebben we weer een mijlpaal in deze ambitie: de start van de nieuwbouw van OBS De Noord, Yes! Kinderopvang Ridderkerk en de Gymzaal van Stichting Sport Service Ridderkerk.”

Tot 2026 geeft de gemeente ruim 30 miljoen euro uit aan goede onderwijshuisvesting. De komende jaren wordt gewerkt aan nieuwbouw en uitbreiding van scholen.

Kijk op ridderkerk.nl/de-noord voor meer informatie en de planning.